Lontoo 1996 osa1

Tarina on niin pitkä, että jaan sen ainakin kahteen blogimerkintään, joista tämä on ensimmäinen.

LONTOO 1996

Tällä kertaa olimme varanneet kaksi viikkoa aikaa ja olin jo kolmannen kaverin kanssa Lontoossa. Siispä ohjelmaan kuului taas ensin ne “pakolliset” nähtävyyden.

Juuri siksi olin päätynyt kahteen viikkoon, että ehtisin nähdä tällä kertaa myös paljon uuttakin. Matkalaukut eivät riittäneet alkuunkaan, niin hurjaa shoppailua se kaksi viikkoa oli. Ostimmekin isot reissukassit Covent Gardenin markkinoilta avuksi. Hirvitti lähteissä lentokentän laukkupunnitukseen meno, mutta se on sitten jo kokonaan eri tarina.

Jo ennen kuin ehdimme Lontoon keskustaan, tuli “yrjö”…

Ensimmäisen viikon kulutimme tossun pohjia vaellellen pitkin poikin Lontoon katuja ja katsellen minulle sekä uusia, että jo tuttuja nähtävyyksiä. Lontoon shoppailukadut tulivat tutuksi myös kaverilleni ja laukkujen täyttyessä kukkaro laihtui kovaa vauhtia!

Kaikkihan alkoi tietysti täältä, niinkuin joka ikinen kerta kun Lontooseen lähdetään…

Piccadilly Circus

Ei siinä nokka kauaa tuhissut, kun lähdimme hotellille kirjautumisen jälkeen jo tekemään pienen tilannetarkastuksen Lontoon keskustaan.

Säkkipilli soi aivan hotellimme ikkunan läheisyydessä ja soitosta saimme nauttia usein aamuin ja illoin, kun huoneessamme olimme…

Kävelimme tällä kertaa heti ensimmäisenä Leicester Squarelle, kun edelliskerralla se jäi vähän vähemmälle huomiolle.

Leicester Square

Tämä puistoaukio on monen suuren discon, yökerhojen ja elokuvateatterien rypäs, jossa varsinkin nuoret viihtyvät iltaisin ja aina aamun sarastukseen saakka. Aukiolta löytyy Empiren lisäksi myös jättimäinen Odeon. Myös Half Price Ticket booth on täällä. Sieltä voi hyvällä tuurilla saada samanpäivän musikaali- tai teatterinäytöksiin kohtuuhintaisia lippuja.

Empire

Lontoon yksi tavaramerkki Trafalgar Squarella

Ostelimme matkalla kortteja ja Bootsista hieman iltaevästä hotellille ja niin oli ensimmäinen päivä illassa.

2. päivä

Hyppäsimme heti aamusta metroon ja poikettuamme Covent Gardenin markkinoilla, joutuen mm. erään hauskan englantilaispojan esityksessä pilailun kohteeksi, sekä monien metrosotkujen jälkeen porhalsimme vihdoin Thamesin rantaa aina Towerin kulmille saakka, jossa pysähdyimme Tower of Londonin matkamuistomyymälään.

Sitä vartio tämä ihastuttavan suuri nallevahti.

Ostoksia tehtyämme, suuntasimme kohti Tower Bridgea.

Kuvassa sillalla näkyy tornien välissä oleva ylätasanne, josta seuraava kuva on otettu Thamesjoelle.

Tower Bridgellä on mahdollisuus pieneen sillan historian esittelyyn ja kulkuun ylhäällä sillan ylätasanteella. Toisessa tornissa odottaa kammottava yllätys, joka EI sovi ahtaanpaikan kammoiselle tai hyvin herkästi järkyttyville ihmisille…

Tower Bridgen upeat tornit

Loppupäiväkin kului nopeasti Thamesin rantoja kävellen, välillä syömässä ja kahvilla poiketen sekä pikkuostoksia tehden. Ostimme myös postikortit jo alkutaipaleella, että ehdimme kirjoitella niitä aina iltaisin hotellilla.

3.päivä

Vauhtikenkä senkun kiihtyi, kun pääsimme kunnolla taas suurkaupungin sykkeeseen. Aamupäivä kului rattoisasti (minulla ties monennenko kerran jo) Madame Tussaudin vahakabinetissa. Matkaseuralaiseni oli kuitenkin Lontoossa ensimmäistä kertaa, kuten aiempienkin vuosien kaverini olivat olleet, joten tietysti vein hänet myös vahanukkeja katsomaan. Joka vuosi sinne on aina tullut jotain uutta ja jotain viety pois, joten ei se ihan vanhan kertausta sentään minullekaan ollut.

Tällä kertaa edustaa saa Brittimusiikin ehdoton kunkku, The Beatles

Kun julkimot oli töllistelty ja todettu, että Lady Diana oli hienovaraisesti siirretty hieman syrjemmälle muista kuninkaallisista, oli aika siirtyä Kauhukammiota hirvittelemään.

Lopuksi pääsimme kokemaan aivan upouuden The Spirit of London “junan”, joka kiidätti meitä ympäri Lontoon värikästä historiaa.

Aivan Tussaudin kulman takana on Baker Street, jossa jo kerran aiemmin olin vieraillut Sherlock Holmesin museossa. Nyt suuntasimme jälleen askeleemme tapaamaan kaikkien aikojen kuuluisinta salapoliisia.

Kukapa muukaan meidät sinne opasti, kuin herra etsivä itse…

Täällä Holmes on varmasti kirjoittanut avustajalleen “Dear Dr. Watson…” -kirjeitä.

…ja käyntimme lopuksi saimme oikein hänen käyntikorttinsakin.. mahtoikohan toivoa myöhempää yhteydenottoa?

Kun ajelimme metrolla Oxford Streetille, oli jo hirveä nälkä, mutta ensin piti löytää illaksi päällepantavaa, joten aloitimme Bond Streetin päästä Oxford Streetin kauppaketjuja… etsimme, etsimme, etsimme… kunnes löysimme kivat vaatteet illan The Phantom Of The Opera musikaaliin.

Nälkäisinä mutta onnellisina ja erittäin väsyneinä raahauduimme ostoksinemme hotellille eväät mukanamme ja kun olimme syöneet ja levänneet, oli suihkun ja uusien vaatteiden sovituksen aika.

Ilta alkoi juoksujalkaa alas Lower Regent Streetia ja nauroimme aivan hervottomasti, kun ystäväni sukkahousut valuivat ja hän oli ihan pinteessä niiden kanssa! Pääsimme ajoissa kuitenkin perille ja illan kulttuurinautinto saattoi alkaa…

Mahtavan musiikkielämyksen jälkeen oli olo taas erittäin autuas. Ei voi mitään, olen ihan rakastunut oopperan kummitukseen!!

Illalla vielä kävimme postittamassa mm. hampurilaisen, pizzan, kakkupalan, teetä, munia ja pekonia ja paljon muuta…

4.päivä

Aamulla istuimme hotellin aulassa odottelemassa lähtöä kokopäiväretkelle katsomaan kuuluisaa Stonehengen kiviympyrää ja Bathin kaunista Roomalaisajan kylpyläkaupunkia.

Hotelli Regent Palacen aula

Koska matkaa oli aika mukavasti Stonehengelle, opas kertoili meille Englannin historian vaiheista, josta alla pieni kooste:

10000 eKr. Maan ensimmäiset asukkaat
1952 Elisabeth II
1973 Englanti mukaan EU:hun
1979 Margaret Thatcher pääministeriksi
1990 John Major pääministeriksi..

Kun kaikki tuo ja paljon muuta oli kuultu, olimme saapuneet Englannin vehreälle maaseudulle ja maisemat veivät historiasta huomion bussin ulkopuolelle.

Hyvin pian näimmekin jo peltoaukioiden takaa häämöttävän Stonehengen ja oli aika laskeutua bussista ja lähteä ihmettelemään entisaikain urotyötä. Siihen aikaan kun kävimme kiviympyrässä, se oli vielä sallittua. Nykyisin Englannin viranomaiset ovat rajoittaneet sinne pääsyä suojelusyistä.

Stonehenge

Aikaa vierähti ihan mukavasti kun kiertelimme ympyrässä ja kuuntelimme oppaan kertomuksia sen tekemisestä ja miten esim. valtavat kivenlohkareet on voitu kuljettaa keskelle Englannin maaseutua, kun lähimainkaan ei ole sen tyyppistä kivimateriaalia.

Kun aikamme olimme ihmetelleet muinaismuistoa, lähdimme toiseen pääkohteeseemme Bathiin.

Bath on kuuluisa Roomalaisten rakentamista kylpylöistään ja nykyisin myös kauniista runsaista kukkaistutuksistaan. Kertomukset eivät olleen liioiteltuja sillä kaupunki oli kuin kukkatarha ja erittäin siisti ja viehättävä. Kaunis joki ympäröivine puistoineen teki paikasta entistä upeamman ja pienet siistit kujat saivat aikaan kotoisen pikkukaupungin leiman Ihana paikka, jonne suosittelen lämpimästi vierailua. Jopa itse Johnny Depp juuri muutama kuukausi sitten etsi perheelleen sieltä taloa ja lapsilleen hyvää koulua, joten ehkä hän on suosittelijoista parhain – tai ainakin kuuluisin!

Bath

Royal Crescent

Vaikka ihastelimmekin pitkän tovin upeata puistoa ja levähdimme joen rannalla, niin emmehän toki unohtaneet lempiharrastustamme, nimittäin shoppailua. Kaikki tarvittava krääsä ja matkamuistot sekä postikortit tuli ostettua ja kahvillakin käytyä, kuten rutiineihimme kuuluu.

Disney Store oli myös täällä ja tottakai kävimme ihania disneyn pehmohahmoja halailemassa.

Sen jälkeen tulikin jo kiire retkibussille ja muut olivatkin meitä jo odottamassa…

Paluumatka tapahtui pienen Marlborough kylän kautta, jossa poikkesimme valmiiksi tilatulla iltapäiväteellä. Sitä ennen kuulimme ja näimme myös, salaperäisistä hiekkaeläimistä, joita Englannin maaseudulta löytyy samaan tapaan kuin Stonehengen tapaisia megaliittikauden kiviympyröitäkin..

Hiekkahevonen

Marlboroughssa teen kanssa tarjoiltiin aitoja ihania sconeseja ja keksejä ja jälleen kerran oli tullut koettua monta kivaa uutta elämystä päivän aikana.

Marlborough

5.päivä

Heti aamusta hotellin edustalla tapasimme vielä “aina niin ystävälliset” Lontoon poliisit aamukierroksellaan. Päivä alkoi siis “turvallisissa merkeissä”.

Suuntasimme maanalaisella Russell Squarelle, josta kävelimme kohti British Museumia. Välillä tapasimme jälleen “sarjassamme hauskat taksit” uuden yksilön, Snickersin…

Jäimme myös hetkeksi katselemaan miten valmistuu aito englantilainen ruohokääretorttu…

British Museum oli ohjelmassani jo kolmatta kertaa, joten lähdin sinne lähinnä ystäväni pyynnöstä, vaikka kyllähän siellä riittää katsottavaa joka kerralle.

Tällä kertaa ihastelin mm. Rosettan kiveä, joka on aina kiehtonut minua todella paljon.

Rosettan kivi

Kävimme kierroksemme päätteeksi museon kahvilassa ja hetken istahdettuamme lähdimme matkamuistomyymälän kautta ulos ja kävelylle kohti keskustaa. Ulkona oli alkanut sataa ja koska meillä ei ollut sateensuojaa mukana, poikkesimme Oxford Streetillä ostamassa uudet sateensuojat itsellemme.

Vuoden sateenvarjo:

Sitten suuntasimmekin jo Piccadillylle ja minulle jo tutuksi tulleelle Rock Circus vahamuseolle.

Tällä kertaa esille pääsevät:

Boy George (oli siirretty eri paikkaan, kuin aiempina kertoina)

ja Billy Idol

Lopuksi jo traditioksi tullut kuva ikkunasta kohti Regent Streetin alkupäätä ja ihania mainosvaloja…

Illalla “leikimme” päivällä ostamiemme tekokynsien kanssa niin, että olimme kuolla nauruun “hirviön sorminemme”… Huvinsa kullakin!

6.päivä

Jälleen kerran aamiaisen jälkeen suuntasimme kaupungille ja hyppäsimme maanalaisesta ulos Westminsterissä, josta jatkoimme jalan matkaa.

Hetken harhailtuamme katujen viidakossa, onnistuimme löytämään etsimälle. New Scotland Yard oli edessämme. Kadulla on liikuttava rauhallisesti, siellä ei voi laskea salkkua tai epäilyttävän näköistä laukkua maahan, eikä mielellään kanniskella mitään epämääräisen näköistä mukanaan.

Jatkoimme matkaamme kohti Etelä-Lontoon ostoskatuja ja suuntana ensin Kensington High Street.

Sarjassamme hauskat taksit;
Kensington High Streetillä

Pitkän mukavan ostoskierroksen jälkeen palasimme kantamuksinemme hotellille, josta lähdimme vielä illan kahussa “hämäräkävelylle” Haymarketiin. Päädyimme Trafalgar Squarelle, jossa tuntui olevan jotain vialla, vai miksi kaikki näyttää niin epäselvältä??

Aloimme jo epäillä, että kahvia oli tullut juotua päivällä liian monessa kahvilassa, ja siksi kyselimme toisiltamme onkohan näitä varmasti kaksi, vai…?

Ilmeisesti kävelyreissu sujui kuitenkin pahemmitta sekoiluitta, sillä seuraavana aamuna kaikki näytti taas huomattavasti kirkkaammalta…

7.päivä

Seuraavana aamuna kävimme varmistamassa ensitöiksemme, että Trafalgarin Nelson todella seisoi vielä ihan suorana ja paikoillaan, eikä huojunut, kuten edellisiltana pahasti näytti. Sen jälkeen kävelimme kohti Thames joen rantaa, jossa kuvasimme kohteita, joita emme ennen olleet huomanneet kuvata.

Tämä ei ollut syy eiliseen hämäryyteen, vaikka niinkin voisi kuvitella!

Mutta miten siitä huolimatta välillä tuntui edelleen, että leijuimme irti maasta…?!

Eilen illalla olisimme epäilleet silmiämme myös tämän näyn nähdessämme!

Kävelimme Embankment&Hungerford siltaa joen yli kohti Royal Festival Hallia, jonne päätimme poiketa ehkä myöhemmin. Ensiksi halusimme päästä kuitenkin elokuvan ihmeelliseen maailmaan, joten saapastelimme Museum of the Moving Imagen ovelle ja ostimme liput sisään.

Museo pitää sisällään kaikenlaista elokuvan historiaan liittyvää, mutta myös nykypäivän juttuja on mahdutettu mukaan.

Vanhaa elokuvarekvisiittaa ja kameroita

Paikassa pääsee itsekin näyttelemään kohtausta elokuvasta ihan livenä, jos vain kiinnostusta ja rohkeutta riittää.

Kivahan tämän kaverin vastanäyttelijäksi olisi ollut ryhtyä (hän jopa pyysi sitä!), mutta ei ihan niin huonolla englannilla viitsinyt riskeerata kuin meillä oli.

Myös uutistenlukijaksi Lontoon “kymppiuutisiin” on mahdollisuus pestautua.

Kävimme molemmat koelukemassa uutiset, ja toinen katseli ulkopuolella olevasta tv-ruudusta miltä se livenä näyttää! Hauskaa riitti niin meillä, kuin muillakin paikalle sattuneilla!

Kun tulimme ulos museosta, oli Lontoon yli pyyhkäissyt sadekuuro ja edelleenkin hieman tihkutteli, joten päätimme poiketa sisään naapuriovesta, eli Royal Festival Hallin aulaan tutkailemaan kuuluisaa musiikkipaikkaa. Lopulta uskaltauduimme ulos sateiseen säähän ja kävelimme kauniin Jubilee Gardensin poikki maanalaiselle ja palasimme Piccadilly Circusilla sijaitsevaan hotelliimme hetkeksi tauolle.

Jubilee Gardens

Iltapäivällä saapastelimme Regent Streetillä sijaitsevaan valtavaan Disney Storeen ihastelemaan kalliita mutta ah! niin ihania tavaroita.

Palasimme Carnaby Streetin kautta hotellille, jossa ostosten tsekkauksen jälkeen lähdimme hetkeksi hotellin baariin iltaa istumaan. Ravintola Johnston’silla sattui olemaan Jazz-ilta ja aika vierähti nopeasti pullollinen hyvää valkoviiniä edessämme.